danskjaevlar

Dubbla kängor utdelas...

Vill passa på under min paus nu i arbetet att dela ut två rejäla kängor, vilka förtjänar det högst.

Känga nummer 1:


Först ut är manliga IT-arbetare på svenska företag. Jämför man män och kvinnor så är det väl ca 97% kvinnor som är trevliga och vill hjälpa till och har en god ton som gör att man känner sig välkommen. På den manliga sidan är det dock inte alls lika bra. Procentsatsen där är väl nere på en ca 20%. Helt klart bedrövligt. Vad kan vara så viktigt här i livet att man inte har tid att vara trevlig i 5 sekunder? Tycker det är rent utsagt pinsamt och inte undra på att det svenska folket inte är särskilt uppskattat i flertalet av våra grannländer.

Känga nummer 2:

Sedan jag skaffat facebook kan man varje månadsskifte vid november/december se hur folk klagar över SL/SJ/Uppsalabuss på sina statusar eller att någon gått med i någon av många grupper som startas där man klagar på dessa. Välkomna till Köpenhamn säger jag. Här nere är det MYCKET värre. Man kommer ut till tåget, en sådär 20-30 min tidigare än vanligt just på grund av att det är en hel del snö. Tåget skall gå ca var 8e minut, och jag är på plats vid ca 07.25 (normalt sätt är jag ute vid 07.55). Väl där så meddelas det att tåget snart är på plats. Allt eftersom tiden går så kommer det inget tåg. Folket blir fler och fler och ciggaretterna (jag röker ej, men 99,9% av danska befolkningen) liggandes på perrongen täcker i stort sett över all snö. Många som är bittra och oroliga över att inte hinna till jobbet. Inte blir det bättre av att tåget i den andra riktningen kommer lite då och då. Vid ca 08.10 (jag börjar jobba 08.05) så hör man en röst i högtalarna som säger att tåget är på någon att lämna centralstationen (som ligger ca 15-20 min från våran tågstation). Då kan man ju tycka att tåget borde dyka upp runt ca 08.25. Men icke! 08.45 rullar det in på perrongen och jag kan kliva på och få precis plats med min slanka kropp. Väl på jobbet är det inte bara jag som är sen, det är typ ALLA. Eftersom typ alla åker tåg. Så det var inte mer med det. Men bitter ska ni inte vara över att tågen hemma är en 20-30min sena.. Här är det ett minimum på 1 timme typ :-).

Nu ska jag jobba igen. Vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0